
Muladhara, czyli o ćakrze podstawy w jodze
Mówi się, że konstrukty psychiczne nazywane w jodze i tantrze ćakrami mogą być otwarte, otwierające się lub wymagające oczyszczenia. Oznacza to, że albo korzystamy wówczas w pełni z pozytywnego potencjału danego ośrodka, albo jesteśmy w fazie przejściowej i dążymy do pełni możliwości, jaką daje dana ćakra lub też odczuwamy negatywne skutki zablokowania tej energii. W tym artykule znajdziesz omówienie pierwszej ćakry Muladhary, zwanej ćakrą podstawy lub ćakrą korzenia.
Aby opisać stan ćakr w ludzkim ciele trzeba odwołać się do podstawowych pojęć wyznaczających jakości, a zatem do sattvy, rajasu i tamasu (objaśniłam te pojęcia szczegółowo w artykule: https://hamsajoga.pl/sattva-rajas-tamas-trzy-jakosci-w-jodze-i-ajurwedzie/). Zatem:
- ćakrę, która jest satwiczna (od sattvy) nazwiemy otwartą, a więc taką, dzięki której uaktywniają się pozytywne strony tego węzła psychicznego;
- ćakrę rajasową (od rajasu) nazwiemy otwierającą się, więc będącą w ruchu, wychodzącą z negatywności i nieświadomości, zdążającą w stronę otwarcia;
- ćakrę tamasową (od tamasu) nazwiemy wymagającą oczyszczenia (niektórzy mówią z ang. „zamkniętą”), zatem pogrążoną w nieświadomości, inercji, zatem taką, z której trudno jest czerpać pozytywy w obszarach jej odpowiadających.
Oczywiście stwierdzenie, że ćakry są zamknięte, jest pewnego rodzaju metaforą wynikającą z tłumaczeń, które utrwaliły się w języku polskim. De facto chodzi wtedy o ćakrę, która jest zablokowana, w której dominuje bardzo niskowibracyjna energia, mogąca wpływać na stany chorobowe ciał człowieka, w tym ciała fizycznego. Dlatego, gdy otwieramy ćakrę, to tak naprawdę ją odblokowujemy, oczyszczamy.
Zobaczymy zatem, co to za obszary.
Ciało fizyczne a ćakra podstawy
W ciele fizycznym ćakra ta odpowiada za to, co materialne, a więc: kości, zęby, stawy, paznokcie. Odpowiedzialna jest również za układ wydalniczy – jelito grube i odbyt. Ma wpływ również na wyrostek robaczkowy, prostatę lub szyjkę macicy, a także za nos, bowiem węch jest zmysłem, za który odpowiada ćakra korzenia. Muladhara ma wpływ na szeroko pojętą odporność oraz naszą dbałość o dobrą kondycję ciała fizycznego (dostarczanie mu ruchu, odpoczynku, prawidłowe żywienie zbilansowana dieta).
Umysł i emocje a ćakra podstawy
Obszar tej ćakry dotyka takich kwestii jak poczucie bezpieczeństwa, przynależność do klanu rodzinnego, grup społecznych, państwa (jest ona niekiedy nazywana ćakrą plemienną), kontakt z naturą, balans między odpoczynkiem a pracą. Emocje i cechy, które do niej przynależą, to lęk, strach, brak poczucia bezpieczeństwa, apatia, nastroje depresyjne, głęboki smutek oraz mądrość życiowa, poczucie bezpieczeństwa, stabilność, stałość, wewnętrzna równowaga, spokój, niezachwianie, pewność, naturalność.
Teraz pokrótce omówię ćakrę Muladharę w wersji satwicznej („otwartej”), rajasowej („otwierającej się”) i tamasowej („zamkniętej”). Pamiętać należy jednak, że to nie jest takie proste Możemy mieć np. ćakrę korzenia satwiczną z domieszką rajasu, tamasu, rajasową z domieszką satwy czy tamasu, tamasową z domieszką rajasu lub satwy itd.
Gdy pierwsza ćakra Muladhara jest zablokowana…(tamas)
…wówczas jesteśmy apatyczni, mamy mało energii do działania. Odczuwamy lęki z różnych powodów, nie czujemy się bezwarunkowo bezpieczni, mamy wrażenie, że zagrożenie jest tuż za rogiem. Często mamy wówczas lęki o materię i spotykają nas kłopoty finansowe, które tylko utwierdzają nas w tym myśleniu. Nasza odporność jest niska, właściwie przechodzimy od dolegliwości do dolegliwości, od choroby do choroby. Rzadko ruszamy się, nie lubimy dostarczać ciału ruchu, nie chce nam się lub boimy się zacząć, ewentualnie nie idziemy za potrzebą wewnętrzną i nie chce nam się kontynuować. Osoba z tamasową ćakrą podstawy to typ siedzący przed telewizorem/komputerem całymi dniami. Tamas w ćakrze pierwszej sprawia, że nie cenimy kontaktu z naturą, możemy zanurzyć się w czterech ścianach, w murach miasta i nie rozumiemy, po co mielibyśmy np. iść do lasu. Zamknięta ćakra podstawy to także wszelkie „odloty” w stronę duchowości, które polegają na tym, że przestajemy akceptować materię i o nią dbać, uważając życie duchowe i umysłowe za ważniejsze niż fizyczność. Osoby w tym stanie energetycznym często mają problem z nadwagą lub otyłością, mają wrażenie, że jedzą niezdrowo lub po prostu to robią, lecz nie widzą sensu, potrzeby, by to zmienić (ew. nie mają żadnej siły na zmianę). Jako że ćakra stanowi nasz archetypiczny korzeń rodowy, osoby będące w tamasie nie czują związku z rodziną, nie akceptują jej, wstydzą się jej, czują się osobne, mają jakby wyrwane korzenie.
Gdy pierwsza ćakra Muladhara się „otwiera”… (rajas)
…wówczas mamy poczucie, że nasze zdrowie jest doskonałe do momentu, dopóki coś nas nie dopada i „wylogowuje” z życia. Na tym poziomie bardzo przejmujemy się swoją wagą, zwracamy na nią szczególną uwagę, a nasze pełne zadowolenie i akceptacja ciała wciąż nie są trwałe i w pełni doświadczane (myślenie w stylu: „zawsze może być lepiej”). W tym obszarze koncentrujemy się bardzo na materialności i fizyczności, szukamy zagrożeń dla ciała w świecie zewnętrznym. Tak rodzi się nadmierna troska o to, co jemy, przesadna dbałość o każdą rzecz, jaką wkładamy do ust. Nie możemy także przestać wykonywać wybranej przez siebie aktywności fizycznej, bo jest ona traktowana jak jedna z najważniejszych potrzeb życiowych. Ćakra korzenia otwierająca się nie zna umiaru także w pracy, bagatelizuje odpoczynek, który często jest już niemożliwy, tak bardzo pochłania nas aktywność. Na tym poziomie doświadczamy obfitości ze strony materialnego świata, mamy pieniądze, możemy mieć ich nawet bardzo dużo, jednak… wciąż chcemy mieć ich więcej, dążymy do pomnożenia majątku, nasze potrzeby materialne rosną wraz z zarobkami. W związku z tym osoby będące na rajasie w Muladharze mogą porzucić zupełnie świat duchowy, określać się jako ateiści lub tzw. wierzący niepraktykujący. Otwierając ćakrę podstawy możemy mieć niepohamowaną chęć jak najczęstszego przebywania na łonie natury. Rajas w Muladharze to również nazbyt silne związki z korzeniami rodzinnymi, zbyt bliskie i nie dające oddechu kontakty z rodziną, które mogą powodować wiele konfliktów i są powodowane odczuwanym wciąż na tym poziomie strachem lub lękiem.
„Otwarta” pierwsza ćakra (sattva)
Osoby z otwartą pierwszą ćakrą czują się bezpiecznie w świecie. Mają zaufanie, wierzą, że wszystko, co ich spotyka ma swój głębszy sens i że wszelkie zagrożenia miną, pozostanie doświadczenie. Strach i lęk nie są już emocjami, z powodu których podejmuje się życiowe decyzje (np. podjęcie pierwszej lepszej pracy, która na wielu poziomach nam nie odpowiada). Taka osoba ma wysoką odporność, rzadko choruje i raczej z innych poziomów, niż ten wyznaczony przez obszar Muladhary. Satwiczna pierwsza ćakra to pełna akceptacja i zadowolenie ze swojego ciała, słuchanie wewnętrznego głosu, zbalansowane dbanie o siebie w zakresie ruchu i żywienia, stały kontakt z naturą, życiowy, jak i rodzinny balans oraz wiara, że materialny świat ma dla nas wszystko, czego potrzebujemy – wystarczy po to sięgnąć.
Napisała: dr Anna Grochowska-Biodrowicz
Kolaż dla HamSa Joga: Aleksandra Błaś