„Fontanna wiecznej młodości”, „ćakra nieśmiertelności”, „nektar lub trucizna” – tak jogini mówią o obszarze znajdującym się z tyłu naszej głowy, zwanym Bindu Ćakrą, która kryje w sobie leczniczy potencjał.

W praktykach kundalini tantry mamy do czynienia nie tylko z siedmioma głównymi ćakramami: Muladharą, Swadhisthaną, Manipurą, Anahatą, Vishuddhą i Adźną, ale też z ćakrą Bindu, tzw. Soma Ćakrą czy też Chandra Ćakrą.

Położenie ćakry Bindu

Bindu znajduje się u góry szczytu głowy, tam gdzie bramini hindu mają pukiel włosów. Z anatomicznego punktu widzenia lokalizujemy ją w miejscu styku kości grzbietu i boków czaszki (potylica i kość ciemieniowa). Jej świadomość budzi się specjalnymi technikami pracy energetycznej w jodze (pasaże energetyczne [arohan i awarohan], joga nidra skupiona na ćakramach, wizualizacje, medytacje, zamknięcie 7 bram etc.).

Nazwa i yantra

Jej nazwa z sanskrytu oznacza spadającą kroplę (sanskr. bindu – kropla, punkt). Nazwa ta implikuje właściwości danej ćakry. Jej właściwości zapisane są nie tylko w nazwie, ale i w yantrze (kształcie geometrycznym reprezentującym tę ćakrę). W yantrze ćakram ten reprezentowany jest przez sierp księżyca i białą kroplę, która symbolizuje nektar (Amritę) spływający do Vishuddhi (ćakry gardła). Symbolicznie jest to więc ostateczne źródło, z którego wszystko manifestuje się i do którego wszystko wraca. To symboliczny powód stworzenia słowa i znaczenia, które się teraz przenikają. Z tej esencji powstały żywioły i litery alfabetu. Gdy przebudza się ćakra gardła Vishuddhi, przebudza się też Bindu i Lalana (ćakra podniebienia).

Gdy podczas praktyki obserwujemy wewnętrznym okiem Bindu ćakrę, wygląda ona jak okrągły otwór z pokrywą, z którego część światła świeci przez małą szczelinę. Ten przebłysk światła, który jest emanacją blasku Jaźni w ćakrze korony Sahasrārze, przypomina wyglądem smukły półksiężyc nowiu. Jeśli ćakra Bindu jest w pełni przebudzona, świeci srebrzystym światłem, jak księżyc w pełni, który symbolizuje nektar, energię, doskonałość, życiodajną pranę, która – podobnie jak słońce –  sprawia, że rośliny pięknie kwitną i że dojrzewają ich owoce. Ta wizja zresztą tłumaczy, dlaczego osoby, które przeżyły śmierć kliniczną zgodnie opisują wizję światła w tunelu. Tym światłem była ich ćakra Bindu.

Bindu – tajemniczy i mistyczny ośrodek energii w ludzkim ciele

Bindu to obszar, w którym mamy dostęp do fontanny wiecznej młodości, witalności oraz zdrowia. Bindu produkuje Amritę, nektar nieśmiertelności. Dzieje się tak dlatego, że wraz z przebudzeniem Bindu szyszynka, która jest połączona z tym centrum, staje się aktywna. Gruczoł ten, przynależny przede wszystkim do Adźny (ćakra trzeciego oka) produkuje hormon, który oddziałuje odmładzająco zarówno na ciało, jak i na umysł. Dlatego Riszi nadali mu nazwę „Amrita”, nektar nieśmiertelności. Im bardziej aktywna staje się Bindu, tym bardziej obficie płynie cenna Amrita. W starożytnych pismach mówi się, że wystarczy jedna skoncentrowana kropla, aby nowe pędy wyrosły na kawałku suchego drewna i przywróciły życie zmarłemu. Cała sztuka polega jednak na tym, by ten nektar złapać i zatrzymać na poziomie gardła. Dlaczego? Niestety, ten cenny nektar zwykle kapie prosto w ogień ćakry splotu słonecznego Manipury (Jatarāgni) i jest spalany, zanim jego efekty się rozwiną. Jogini więc stworzyli praktyki, które pomagają łapać krople nektaru w gardle i rozprowadzać tę energię po całym ciele. Gdybyśmy nie spalali ciągle kropli nektaru w Jatarāgni, żylibyśmy długo w dobrym zdrowiu. Zapewne każdy z Was słyszał, że istnieją jogini, którzy nie jedzą jedzenia i są odżywiani wyłącznie nektarem z Bindu. Gdybyśmy potrafili wykorzystać ten eliksir życia dla naszego organizmu, nie tylko przedłużylibyśmy nasze życie, ale także cieszylibyśmy się doskonałym zdrowiem.

Dlaczego jednak mówimy o nieśmiertelności w kontekście Bindu? Choć jesteśmy związani z materialnym, przemijającym ciałem, to jednak Amrita pozwala nam na przedłużenie egzystencji, a co za tym idzie mamy więcej czasu, by osiągnąć Mokszę, wyzwolenie z koła inkarnacji. I właśnie dlatego Riszi w starożytności poszukiwali metod, dzięki którym ten cenny nektar mógłby zostać zebrany w ciele i wykorzystać jego dobrodziejstwa. Wiele znanych dziś w sekwencjach technik jogi ma swe korzenie właśnie w tantrycznych praktykach wydłużania życia i odzyskiwania zdrowia przez Bindu ćakrę.

Bindu to też PRZECHOWALNIA WSZYSTKICH KARM Z POPRZEDNIEGO ŻYCIA CZŁOWIEKA, nie tylko w formie vasan, też w formie wspomnień. Warto w tym miejscu wspomnieć, czym jest vāsanā. Są to:

  • Wrażenia z przeszłości, uformowane wrażenia, obecna świadomość doznań z przeszłości (życia);
  • Wrażenie czegokolwiek w umyśle, obecna świadomość utworzona z przeszłych spostrzeżeń, wiedza pochodząca z pamięci, wrażenia pozostające w umyśle;
  • Myślenie, tęsknota, oczekiwanie, pragnienie, skłonność.

Czyli także słynne déjà vu.

Właściwości Bindu, czyli w czym pomoże praktyka?

Z pomocą tej ćakry jesteśmy w stanie kontrolować głód i pragnienie oraz przezwyciężyć niezdrowe nawyki żywieniowe (w związku z relacją z ogniem trawienia w ćakrze Manipurze).Koncentracja na Bindu może być również korzystna w przypadku depresji, nerwowości, uczucia niepokoju i ucisku w sercu.

Podaje się, że lekki nacisk paznokciem w miejscu Bindu wywołuje spontaniczne uczucie szczęścia, które rozprzestrzenia się w sercu. Stosuje się to u małych dzieci. Kiedy dziecko jest niespokojne i nie idzie spać, warto przez kilka minut delikatnie masować ćakrę Bindu miękkimi, okrężnymi ruchami – wówczas dziecko szybko uspokaja się i zasypia.

Praktyka pomoże także w rozwiązaniu konfliktów karmicznych i oczyszczaniu karmy, wspomaga oczyszczenie Vishuddhi (ćakry gardła) i Manipury (ćakry splotu słonecznego) oraz – poprzez swoje powiązanie z oceanem nieświadomości, Swadhisthany (ćakry sakralnej). Praktyka jest też pomocna dla dusz osób, które odeszły i dla uzdrowienia naszego stosunku do śmierci i relacji z osobami, które przeszły na drugą stronę.

W HamSa Joga w cyklu warsztatów jogi ćakr praktykujemy ćakrę Bindu po praktykach dla trzeciego oka. Można również przejść ten warsztat bez uczestnictwa w pozostałych. Informacje o możliwych terminach praktyk znajdują się w zakładce Grafik: http://hamsajoga.pl/events/

Hari Om

Źródło grafik: Bihar School of Yoga

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz używać tagów i atrybutów HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>